James Ensor

Omtrent 1886 geraakt Ensors creatieve ontwikkeling in een stroomversnelling. Hij is dan 26, voelt zich miskend en lijdt aan darmklachten. Hiertoe aangezet door zijn platonische geliefde Mariette Rousseau neemt hij afstand van zijn sombere “interieurs” en maakt hij zijn eerste etsen waaronder “De Kathedraal” en deze “Christus bedaart de storm”, scharnierpunt in de artistieke evolutie van Ensors “Licht”. Zijn Christus, staande op de achtersteven van een typische vissersboot, is louter door licht getekend. Ensor weet meesterlijk met enkele rake trekken een indringend schouwspel neer te zetten. Hij identificeerde zich overigens met de Messias, net als hijzelf bij leven een miskende profeet, zijn tijd ver vooruit.

James Ensor, Christus bedaart de storm, droge naald, gesigneerd linksonder in de plaat en rechtsonder buiten de plaat in grafiet, afbeelding +/- 16 x 23,5 cm, ingekaderd 28,6 cm x 37,0 cm achter glas en passe-partout

Ook De kathedraal toont een nieuw belangrijk facet in Ensor’s oeuvre: dat van de mensenmassa, die later ook in de Blijde Intrede van Christus in Brussel zo’n cruciale rol zou spelen.

James Ensor, De kathedraal, ets, tweede plaat (1896), afgedrukt op simili Japans papier, gesigneerd en gedateerd boven rechts in de plaat en gesigneerd beneden rechts buiten de plaat in grafiet, 24 x 17,8 cm, ingekaderd achter passe-partout en museumglas.

Interesse? Vraag meer informatie op info[a]galeriep.be