Kunstwerk in de kijker

JAOUAD ALLOUL
& BART RAMAKERS: UOMO

Theatermaker / auteur / muzikant Jaouad Alloul en fotograaf Bart Ramakers realiseerden samen het project UOMO, waarin de mens centraal staat met zijn verlangens, lust, begeerte en bovenal: de liefde die alles overwint. De werken uit deze reeks zijn in enkele formaten beschikbaar in beperkte oplages, naast enkele gadgets; de opbrengsten zijn voor puntvzw. De tentoonstelling UOMO loopt van 16 september tot 12 november 2023, meer info over prijzen en formaten op info[a]galeriep.be.

James Ensor, Christus bedaart de storm, droge naald, 1886.

JAMES ENSOR:
CHRISTUS BEDAART DE STORM

Omtrent 1886 geraakt Ensors creatieve ontwikkeling in een stroomversnelling. Hij is dan 26, voelt zich miskend en lijdt aan darmklachten. Hiertoe aangezet door Mariette Rousseau neemt hij afstand van zijn sombere “interieurs” en maakt hij zijn eerste etsen waaronder “De Kathedraal” en deze “Christus bedaart de storm”, scharnierpunt in de artistieke evolutie van Ensors “Licht”. Zijn Christus, staande op de achtersteven van een typische vissersboot, is louter door licht getekend. Ensor weet meesterlijk met enkele rake trekken een indringend schouwspel neer te zetten. Hij identificeerde zich overigens met de Messias, net als hijzelf bij leven een miskende profeet, zijn tijd ver vooruit.

28,6 cm x 37,0 cm (afbeelding 16 x 23,5 cm), in de plaat gesigneerd en rechts beneden in potlood

Interesse? info[a]galeriepapillon.be

FREDERIC FONTENOY: METAMORPHOSIS

Frédéric Fontenoy, Métamorphosis #17, 40 x 15,5 cm, 1/1, ingekaderd.

In de periode 1988-1990 realiseerde Frédéric Fontenoy, de meester van de Parijse Dark Room, een reeks Metamorfoses, waarbij hij zichzelf met gebruikmaking van de slit-scan techniek in een landschap fotografeerde. Zo creëerde hij lang uitgerokken figuren, “forme préhumaine en plein environnement naturel, sans trace évidente d’humanité”. Een oer-staat van de mens?

Deze werken werden destijds afgedrukt door meesterprinter Roland Dufau met het Cibachrome-procédé. Dit procédé bestond erin dat alle kleuren in het papier aanwezig zijn, en dat de overbodige kleuren verwijderd worden. De productie van Cibachrome papier werd in 2013 stopgezet, zodat dit een unieke vintage print is, die bovendien zeer goed geconserveerd blijft.

Interesse? info[a]galeriepapillon.be

BART RAMAKERS: OOSTENDE REINE DES PLAGES

Bart Ramakers, Oostende Reine des Plages

Oostende Reine des Plages is een eerbetoon van Belgiës meest barokke verhalenverteller aan de Koningin der Badsteden. Terwijl een ontstuimige zeemeerman een makreel spiest voor zijn ijdele zeemeermin, spartelen rode ponen, zeebaars en zeetong en pietermannen uit de vismand. Op de achtergrond krijs een meeuw boven het vooroorlogse kursaal en aan de horizon zeilt een typische vissersboot voorbij.

Dit kleurrijke werk vol humor en details is beschikbaar:
5 gesigneerde en genummerde exemplaren van 116 x 154 cm
10 gesigneerde en genummerde exemplaren van 90 x 120 cm.

Qua afwerking kan je kiezen tussen een barietprint ingekaderd achter museumglas, een diasec of een lichtbak.

Je kan ook intekenen op een gelimiteerde editie prints 67,5 x 90 cm (30 exemplaren, beschikbaar mei 2023).

Interesse? info[a]galeriepapillon.be