Pascal Berthoud is een Zwitserse kunstenaar, geboren in Genève. Hij is afgestudeerd aan de École supérieure d’arts visuels de Genève (ESAV) en heeft een postgraduaat van de ESAV en de EPFL (École polytechnique fédérale de Lausanne). Hij geeft les aan de HEAD (Haute école d’art et de Design de Genève) in de afdeling Visuele kunsten.
De tentoonstelling “Frequency of Light” presenteert een ensemble van recente olieverfschilderijen die in de ruimte in dialoog gaan met aluminiumsculpturen en keramiek. Licht vormt het centrale thema, samen met kleur en landschap. Krachtige kleurcontrasten in de schilderijen en het gebruik van materialen met reflecterende kwaliteiten in de sculpturen maken de verschillende frequenties van licht waarneembaar. De olieverfschilderijen combineren geometrische vlakken van pure kleur met figuratieve weergaven. We zien terugkerende onderwerpen zoals sculpturaal uitziende vormen, onwaarschijnlijke geologieën, gletsjerconcreties, water, geisers of wolken.
Talrijke iconografische fragmenten zijn zichtbaar: elementen uit het plantenrijk, vertegenwoordigingen van het organische en het anorganische, het levende en het levenloze. De sociale en politieke actualiteit wordt benaderd door de lens van de geschiedenis en de westerse kunstgeschiedenis, met talrijke verwijzingen en citaten in de geschilderde of getekende beelden. In de tekeningen veroorzaakt de sterke aanwezigheid van het wit van het papier, gecombineerd met het diepe zwart van de grafiet, een grafisch geflikker of een overbelichting van het beeld die doet denken aan de backlight van een scherm of een flitslicht. De gereserveerde gebieden zijn zowel marges met onregelmatige contouren die de lichtintensiteit van het witte papier onthullen als opgeschorte intervallen van ruimte en tijd. De tekeningen evenals de schilderijen resoneren met de metalen sculpturen en de geëmailleerde volumes.
Deze sculpturen vormen een middel om de schilderkunst uit de ruimte van het schilderij te halen. Elke keramiek vertoont op zijn oppervlak druppels en patronen die voortkomen uit het aanbrengen van meerdere lagen kleur. De introductie van chromatisme maakt het mogelijk om de waarneming van de sculpturale vorm te veranderen. Het glanzende email van de keramiek weerkaatst het licht en verandert visueel de geometrie van de vorm.
De aluminiumsculptuur getiteld “Standing Sculpture with green” speelt met de frequenties van het licht dankzij zijn facetterende structuur, wat een gevoel van fragmentatie en deconstructie van het oorspronkelijke volume oproept. Geplaatst in het midden van de tentoonstellingsruimte wordt het de centrale as waar de verschillende werken omheen draaien. Het refereert ook naar monumentale sculptuur “Odyss”, die momenteel is opgesteld in het uitgestrekte park van het hedendaagse kunstcentrum “La Chapelle” van de galerie Baudoin Lebon (Parijs) in Clairefontaine, Frankrijk. Het licht weerkaatst op de complexe vormen van deze sculpturen, die kunnen doen denken aan een meteoriet, een rots, of ijs, en verwijzen naar de Zwitserse alpine landschappen.
Escape Velocity III, 184 x 140 cm, olie op canvas, 2023
Het werk van Pascal Berthoud wordt regelmatig tentoongesteld in Europa en daarbuiten op kunstbeurzen, in galerieën, biënnales, hedendaagse kunstcentra en musea. Verschillende monografische publicaties over zijn werk zijn verschenen bij de Zwitserse uitgeverij Infolio. Pascal Berthoud wordt vertegenwoordigd door de galerieën P (Oostende, België), Espace A Vendre (Nice, Frankrijk) en Gowen Contemporary (Genève). Hij werkt ook samen met galerie Baudoin Lebon (Parijs). Zijn werk maakt deel uit van vele publieke collecties, zoals het Musée Jenisch in Vevey; Fonds d’art contemporain de Genève; de stad Lancy; Banque Piguet Galland; Rampini Foundation; en het Musée d’art et d’histoire de Genève.
Enkele van zijn recente solo-exposities zijn: Galerie P, Oostende, BE (2025); Centre d’art contemporain La Chapelle, Clairefontaine, FR (2024); Fondation WRP pour l’architecture, Genève, CH (2023); Piguet Galland, Yverdon-les-Bains, CH (2022); Galerie Gowen Contemporary, Genève, CH (2019); Galerie David Grob, Genève, CH (2019); Galerie Elizabeth Couturier, Lyon, FR (2018, 2016, 2015); Galerie Gourvennec Ogor, Marseille, FR (2016); Galerie Analix Forever, Genève, CH (2016, 2013, 2010); Musée des Beaux-Arts, Douai, FR (2015); Carrousel du Louvre, Drawing Now, Parijs, Frankrijk (2013).
Enkele van zijn recente groepsexposities zijn: Galerie P, Oostende, BE (2024); Centre des arts-Ecolint, Genève, CH (2024); Musée des Beaux-arts de la Chaux-de-Fonds (2023), CH; Galerie Papillon, Oostende, BE (2022, 2023); Centre d’art contemporain d’Yverdon-les-Bains, CH (2021); Musée Jenish, Vevey, CH (2021); Galerie Gowen Contemporary, Genève, CH (2024, 2021, 2018, 2017); Forum Meyrin, Meyrin, CH (2021); Galerie Yvon Lambert, Parijs, FR (2020); Galerie David Grob, Genève, CH (2019); Galerie Espace A Vendre, Nice, FR (2018, 2016); Metro Pictures Gallery, New York, USA (2017); Galerie Heinzer Reszler, Lausanne, CH (2017); Beirut Art Fair, Beiroet, LIB (2017); The Emily Harvey Foundation, New York, USA (2016); Changwon Convention Center, Changwon, KR (2016); Galerie Magda Danysz, Parijs, FR (2015); Oval Lingotto, Artissima, Turijn, IT (2015).
Sans Titre, 55 x 40 cm, olie op canvas, 2024